Na wstępie powiem, że ten rok jest dla nas mega zaskakujący. Spełniają się marzenia, o których nie mieliśmy wcześniej odwagi marzyć, zachcianki, których realizację przekładaliśmy daleko do przodu, a los po prostu podsuwa nam okazje, z których grzech byłoby nie skorzystać. Ten rok jest piękny i piękne były również nasze wakacje w Bułgarii, o których postanowiłam co nieco napisać, a więc…

Wakacje w Bułgarii 2018

Spośród wielu różnych europejskich – bo tylko te braliśmy pod uwagę – państw, wybraliśmy Bułgarię. Nasz wybór jest uzasadniony głównie tym, że to bliski i tani kraj z ładnymi plażami. Priorytetem były dla nas plaże piaszczyste, przez co polecana przez spore grono osób Chorwacja odpadła już na wstępie, a Bułgaria sprytnie wskoczyła na jej miejsce. W Bułgarii jest chyba również trochę cieplej, choć z tym bywa różnie.

Lot samolotem trwał lekko ponad półtorej godziny; krótka podróż była więc komfortowa i sprzyjała wakacjom z dziećmi.

Gwarancja pogody

Nie raz spotkałam się z określeniem, że Bułgaria to taka jakby Polska tyle, że cieplejsza. Po części może i  tak, chociaż uważam, że to dużo bardziej ubogi niż nasza ojczyzna kraj – nie wiem skąd więc te porównania. Co do pogody rzeczywiście – jest gorąco! A może nie tyle co gorąco, a po prostu optymalnie ciepło. Nasze wakacje na początku czerwca zaszczyciły nas piękną słoneczną pogodą, temperatura sięgała do 27 stopni, które były naprawdę wystarczające. W ciągu tygodnia zdarzyły się dwa pochmurne dni, co jednak totalnie nie kolidowało z kąpielą w morzu, bo pomimo chmur na niebie – było przyjemnie ciepło i nikt nie musiał zakładać ubrań na długi rękaw. A w Polsce… no cóż. Często trzeba zapłacić za wczasy więcej, a otrzymamy z nich mniej…

Długość linii brzegowej Bułgarii wynosi 378 km. Atrakcyjne pod względem turystycznym miasta, wioski i kurorty pokrywają niemal całe wybrzeże. Jego północną część, z małymi wioskami i miasteczkami, zalicza się do mniej uczęszczanych – jest tu cicho i spokojnie. Bardziej na południe są słynne nadmorskie kurorty, z najpiękniejszymi plażami Bułgarskiej Riwiery. Atutem wybrzeża czarnomorskiego jest pogoda – nawet jeśli nie dopisuje w głębi kraju, na wybrzeżu i tak jest ciepło

Wakacje w Bułgarii CENY

Bułgaria jest po prostu tania; ceny totalnie nie odbiegają od tych w Polsce, a w większości przypadków jest nawet TANIEJ.  Np.kurorty w Bułgarii serwują piwo w okolicy 5 złotych, gdzie w Polsce cena ta często sięga nawet 10-ciu. Droższe niż w Polsce mogą jednak okazać się woda i inne napoje, zwłaszcza te kupione w małych sklepikach, a nie marketach. Np. litrowy sok pomarańczowy kosztuje nawet 3 lewy czyli około 7 zł.  Dość tanie są obiady na mieście, choć w naszym przypadku ceny te akurat nas nie interesowały gdyż zdecydowaliśmy się na wakacje all inclusive.

Za 7-dniowy pobyt all inclusive naszej 4 osobowej rodziny w pięknym hotelu Perla Beach Club wraz z przelotem z Katowic i transferem naszej 4-osobowej rodziny musieliśmy zapłacić ok 5tys złotych.

Bułgaria – wycieczki fakultatywne

Tutaj już niestety idzie nadziać się na naprawdę dużą cenę, zwłaszcza w wycieczkach proponowanych przez naszych rezydentów. Od razu więc powiem NIE WARTO. Dużo lepszą i oszczędniejszą opcją jest poszukanie wycieczki na własną rękę; często w miejscowych  portach można kupić je naprawdę bardzo tanio. Bardzo tanio w porównaniu do ceny, jaką musieliśmy zapłacić za wycieczkę z Primorska do Nessebar, w której cenie był rejs, obiad, przewodnik i degustacja win – 70 EURO ZA OSOBĘ! Wycieczka pozostawiała wiele do życzenia, a kwota, którą zapłąciliśmy za całą naszą rodzinę była prawie połową naszego  „wakacyjnego kieszonkowego”. Zresztą wspominałam już o tym w moim vlogu na youtubie:

Wracając jednak do wycieczek – poleca się zwiedzanie Sozopolu i Nessebar. To ponoć dwa najładniejsze miasta Bułgarii. W Nessebar można było ponoć zrobić fajne zakupy, aczkolwiek my nie byliśmy zachwyceni, dużo bardziej podobały nam się sklepiki w Primorsku, które mieliśmy pod ręką.

bułgaria wycieczki fakultatywne

Wakacje w Bułgarii – gdzie najlepiej?

Bułgaria to łagodny klimat, ciepłe morze, szerokie plaże, słońce, lekka nadmorska bryza… i dużo niższe ceny niż w ośrodkach nad Morzem Śródziemnym.

Turyści najczęściej wybierają najpopularniejszy Bułgarski kurort czyli Słoneczny Brzeg, którego niewątpliwym plusem jest rzut beretem do Nessebar, jak i całe mnóstwo atrakcji dla dzieci i aquaparków.

Typowe nocne życie można znaleźć jednak w Złotych Piaskach – kurort ten zaczyna tętnić życiem właśnie w nocy – jeśli szukasz wakacji na których się wyszalejesz to jedź właśnie tam.

PRIMORSKO

My wybraliśmy jednak Primorsko – można powiedzieć, że to coś pomiędzy Słonecznym Brzegiem a Złotymi Piaskami; na pewno jednak jest taniej, mniej tłoczno i spokojniej. Primorsko znajduje się również najbardziej na południu przez co istnieje prawdopodobieństwo, że będzie tam najcieplej. Dodatkowo mieliśmy dostęp do dwóch plaż, z jednej strony morze było spokojniejsze, z drugiej większy wiatr i bardziej porywiste fale.

Primorsko znane jest z cudownej, ciągnącej się na odległość 10 km plaży – najdłuższej i najładniejszej w tej części wybrzeża. Położona jest na niewielkim półwyspie wysuniętym między zatokami: Diabelską i Stampolo. W czasach socjalizmu Primorsko było siedzibą Międzynarodowego Centrum Młodych im. Georgiego Dimitrowa. Przyciągało corocznie tysiące młodych aktywistów z całego świata. Mieszkali oni w ogromnych, wspólnych namiotach. Centrum Primorska stanowi gęsto zabudowany moloch, ale pobliskie tereny przybrzeżne są bardzo przyjemne. Jak na miejsce dla młodych przystało, miasteczko oferuje także wiele sposobności aktywnego wypoczynku.

Wakacje w Bułgarii OPINIE

Co do opinii są one oczywiście różne, nasza jednak jest jak najbardziej pozytywna. Wybór Primorska miał jednak swoje plusy i minusy. Wakacje były naprawdę tanie(tui), hotel, w którym się zatrzymaliśmy Perla Beach Club zachwycił nas totalnie, ale zabrakło nadmorskich atrakcji takich jak np. skutery wodne, banany, paralotnie… Być może było to spowodowane tym, że do Bułgarii polecieliśmy na początku czerwca, a więc przed sezonem, a może to po prostu wina spokojnego kurortu jakim jest Primorsko.

BUŁGARIA Z DZIECKIEM?

Bułgarzy byli bardzo serdeczni. Nie szło też odczuć złowrogich i zaczepialsskich spojrzeń ani chamskiego podrywu. Uważam, że Bułgaria jest więc miejscem idealnym na wakacje z dziećmi.

bułgaria 2019

A o tym jak przygotować się na wakacje za granicę z dziećmi napisałam TUTAJ.

Author

Matka, żona, fotografka, modelka i blogerka w jednym